Λέξεις – κλειδιά

enotita1_keywords-03Η χρήση λέξεων-κλειδιών θα σε βοηθήσει στην αναζήτηση πηγών για την εργασία σου.

Ενημερώσου πρώτα για τα είδη των πηγών πληροφόρησης και ψάξε το θέμα σου καλύτερα. Τί θέλεις να μάθεις για το θέμα σου; Δημιούργησε τις κατάλληλες ερωτήσεις που θα σε βοηθήσουν να το κατανοήσεις καλύτερα.

Να θυμάσαι: μια πολύ γενική ερώτηση θα σου φέρει αμέτρητα αποτελέσματα, αντίθετα μια πολύ συγκεκριμένη ερώτηση εμπεριέχει τον κίνδυνο της απώλειας πληροφοριών και κατ’ επέκταση των επιθυμητών αποτελεσμάτων. Αφού κατανοήσεις το θέμα σου δημιούργησε λέξεις-κλειδιά ως εξής:

ευρύτερος και στενότερος όρος: Ο ευρύτερος όρος αντιπροσωπεύει τον γενικότερο όρο του βασικού πεδίου που εξετάζεται. Στην περίπτωση του στενότερου όρου οι λέξεις – κλειδιά έχουν να κάνουν με συγκεκριμένους όρους της ευρύτερης έννοιας του θέματος δηλ. μπορεί να είναι συγκεκριμένα παραδείγματα που αφορούν τοποθεσίες, ονόματα, γεγονότα κλπ. Για παράδειγμα η υπερθέρμανση του πλανήτη είναι ένας ευρύς όρος όπου οι εναλλακτικές πηγές ενέργειας αφορούν το στενότερο όρο, ενώ αν θέλουμε περισσότερη εξειδίκευση του θέματος προχωράμε ένα βήμα παραπέρα καταγράφοντας τους όρους ηλιακή ενέργεια, αιολική ενέργεια, γεωθερμική ενέργεια κλπ.

συνώνυμα: λέξεις που η σημασία τους είναι παραπλήσια με τη σημασία μίας ή περισσότερων λέξεων π.χ. teenagers- adolescents

σχετικοί όροι: συνώνυμα ή άλλοι όροι που περιγράφουν θέματα ή δραστηριότητες των βασικών εννοιών π.χ. νέοι – έφηβοι

ελληνική και αγγλική ορολογία: η αναζήτηση πληροφοριών με τη χρήση ελληνικών όρων ενδέχεται να φέρει περιορισμένα αποτελέσματα. Αντίθετα, αυξάνονται οι πιθανότητες για περισσότερα αποτελέσματα με τη χρήση αγγλικών όρων π.χ. φυτοφάρμακα – pesticides

Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να περιγράψεις ένα θέμα. Χρησιμοποιώντας όσο το δυνατόν περισσότερες σχετικές λέξεις θα σε βοηθήσουν να βρεις και περισσότερες πληροφορίες. Γι’ αυτό χρησιμοποίησε διαφορετικές λέξεις για να περιγράψεις την ίδια ιδέα ώστε να διευρύνεις τον ορίζοντα των διαθέσιμων πληροφοριών. Εξάλλου, πολλοί ερευνητές χρησιμοποιούν διαφορετικούς όρους για να περιγράψουν το ίδιο θέμα.

Προσοχή στα παρακάτω:

ενικός – πληθυντικός αριθμός:  child – children

συντομογραφίες: ΗΠΑ – Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής

ορθογραφία λέξεων: color – colour, organisation – organization

διφορούμενες έννοιες: cycle (=κύκλος) – cycle (=ποδήλατο) – cycle (=περίοδος)

 
*** Για να μην επαναλαμβάνεις τη διαδικασία χρησιμοποιώντας τους ίδιους όρους κατά την αναζήτηση καλό είναι σημειώνεις όλες τις λέξεις που χρησιμοποίησες ώστε να έχεις ξεκάθαρη εικόνα για τις λέξεις-κλειδιά που απέμειναν.

Μια καλή τεχνική είναι να χρησιμοποιήσεις αρχικά ως λέξεις-κλειδιά λέξεις κατευθείαν μέσα από το θέμα της εργασίας σου.


Για παράδειγμα:

“Πώς η βία στα ηλεκτρονικά παιχνίδια επηρεάζει τα παιδιά;”

Χρησιμοποιώντας αυτούσια ολόκληρη την πρόταση στο διαδίκτυο εμφανίζονται 40.000 (!) αποτελέσματα. Αντίθετα, ψάχνοντας την ίδια φράση στην βιβλιοθήκη του πανεπιστημίου σου δεν λαμβάνεις κανένα αποτέλεσμα.  Για το λόγο αυτό θα πρέπει να απομονώσεις τις λέξεις εκείνες που θα σε βοηθήσουν να προχωρήσεις με την έρευνα σου. Στην προκειμένη περίπτωση οι λέξεις-κλειδιά εντοπίζονται στις λέξεις βία – ηλεκτρονικά παιχνίδια – παιδιά

Το παρακάτω video θα σε βοηθήσει να καταλάβεις καλύτερα πώς από την ερώτηση καταλήγουμε στις λέξεις – κλειδιά.

Πηγή: University Libraries, University of North Carolina Greensboro